Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

PBL

Publicerad 2010-04-27 14:26:26 i Allmänt,

Sitter hemma med en psykologi/sociologi-uppgift till PBL. PBL står för problembaserat lärande, och är en av de absolut bästa undervisningsformerna enligt mig själv. Syftet är att i små grupper fritt associera kring ett visst ämne (vår handledare ger oss en utgångspunkt, t.ex hälsa), därefter går vi hem och söker information. Efter ett par dagar ses vi igen för att diskutera vad vi har hittat. Det här gör att vi lär oss mycket mer än om vi hade suttit på en föreläsning. Genom att vara aktiv och prata går informationen in såååå mycket lättare.
PBL är kopplat till föreläsningarna. Min skola har för vana att lägga PBL innan föreläsningarna, vilket gör att när man sitter på PBL´n fattar man nada om vad som ska diskuteras... nåväl, alla skolar har väl någonting att jobba med.

Denna vecka är det som sagt psykologi och sociologi som står på schemat. Föreläsningarna har handlat om stress, krishantering, utvecklingspsykologi och grupp-processer. Om ett par dagar släpps två hemtentor som ska vara inne den 10 maj, och därefter är denna delkurs slut.
Nu väntar böckerna på mig, ska försöka hitta information om gruppkonflikter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela