Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Spearmans rangkorrelationskoefficient

Publicerad 2010-12-08 19:11:22 i Plugg,

Var i skolan kl 8 idag då dagens föreläsning i statistik började. Att börja 8 hör till ovanligheterna, vilket jag är tacksam för. Vanligtvis börjar vi 8.30 som tidigast, där går också min tröttgräns. Att en halvtimme kan göra så mycket.

Föreläsningen var i alla fall den andra och sista inför tentan i statistik som är den 18:e december. Tills dess ska jag ha lärt mig räkna med median, medelvärde, typvärde, frekvenstabell, stolpdiagram, histogram, cirkeldiagram, kumulativ frekvens, normalfördelning, snedfördelning, standardavvikelse samt Spearmans rangkorrelationskoefficient. Därutöver kunna skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ data och metod, diskontinuerlig variabel, kontinuerlig variabel, nominaldata, ordinaldata, intervalldata och kvotdata. Det blir till att läsa lite i helgen med andra ord...

Nu ikväll tror jag inte att jag orkar läsa så mycket, möjligtvis hur man analyserar insamlad data i forskningsprocessen (en del av hemtentan där vi gör en studie). Imorgon är det föreläsning igen mellan 9-12, därefter är body pump bokat till kvällen. Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela