Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Diagnos: stroke

Publicerad 2010-11-08 17:35:32 i Sjuksköterska,

Idag på lunchen ringde de från servicehuset och sa att en boende inte mådde bra. Jag hakade på läkaren som fick springa dit för en undersökning. Patienten (en äldre herre som tidigare klarat sig helt själv) hade inte tagit sin medicin på en vecka. Han medicinerar bl.a. för förmaksflimmer och diabetes. Nu låg han i sängen och kunde inte röra på höger kroppshalva. Talet var sluddrigt, blodtrycket högt (176/109). Puls: 91. Inga cirkulatoriska besvär. Patienten var vaken och reagerade på tilltal men verkade trött.

En undersköterska stannade kvar hos honom medan jag följde med läkaren till expeditionen, där hon ringde ambulans och skrev ut journalkopior som hon gav till sjuksköterskan. Därefter hakade jag på syrran och följde med tillbaka till patienten för att vänta på ambulansen. De kom ganska snabbt, och tog då saturation (98%), puls (95) samt blodsocker (8,1). Därefter sattes PVK (droppnål) och de for in med patienten till sjukhuset.

Jag har använt rubriken diagnos stroke eftersom detta var typiska symtom på just en stroke (sluddrigt tal och halvsidesförlamning). Det påminner en om att livet kan förändras så snabbt. Personen var ganska gammal, och det känns trist att han kanske lever sista tiden i rullstol när han nyss levde så självständigt. Ta vara på varandra och dagarna som passerar! Man kan aldrig säga "Jag älskar dig" för många gånger! 

Här är ett fint stycke ur Sagan om Ringen. En av de låtar vi spelar på lördag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela