Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Nefrostomi

Publicerad 2010-11-10 17:17:26 i Sjuksköterska,

Idag har jag assisterat vid omläggning av en nefrostomi (en tunn s.k. pigtail-kateter som går ut från njuren vidare ut genom ett hål i huden, kopplad till en urinuppsamlingspåse). Kruxet med dessa katetrar är att de förutom omläggningsplåstret inte sitter fast förankrat i vävnaden (ibland sys de fast i huden). Slinter man med handen åker den därför ut väldigt lätt. Med andra ord, ett riktigt pillerjobb och ingenting man gör på egen hand.

Jag har också tagit blodprov på tre patienter, gick hur bra som helst :). Imorgon väntar slutbedömningen, så innan jag släcker ikväll ska jag fylla i bedömningsformuläret. Nu väntar ett pass zumba och core. Trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela