Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Hänt senaste dagarna

Publicerad 2010-11-03 19:01:48 i Sjuksköterska,

Idag har jag tagit blodprov på tre patienter. Första gången gick det hur bra som helst. Andra gången fick jag trixa lite med nålen innan det kom blod, och sista gången gick det inte alls - det kom helt enkelt inget blod, inte heller för min handledare som prövade tre gånger. Hur som helst känner jag att jag nu börjar få koll på tekniken när man tar blodprov, hur jag ska hålla nålen, vilken vinkel man ska ha, vilket rör som man bör börja med och vilka steg som är viktiga att följa inför provatgningen. Det är kul att sticka :)

En av "mina" patienter åkte in på sjukhus p.ga. svart avföring, vilket beror på att det blöder någonstans i magen/tarmen. Hon har varit väldigt trött den senaste tiden, vilket inte var så konstigt då Hb låg på 50 (referensvärde 120-155 g/L). Efter fyra påsar blod har värdet stigit men är fortfarande för lågt. Gastroskopi gjordes också men blödningskällan hittades inte. P.g.a. patientens höga ålder och att hon är multisjuk beslutade läkarna i samråd med anhöriga att man inte utreder vidare. Patienten behandlas nu med medicin mot magsår, förhoppningsvis hjälper det.

En annan patient som lider av KOL skickades också in till sjukhuset. Patienten har behandlats med antibiotika under en period p.g.a. infektion i lungorna. Trots detta fick hon feber som låg runt 38,5. Efter två dagar med feber skickades hon in, då personalen på morgonen upptäckte röd-prickig-flammig hy på bålen, armar och lår. Saturationen var då 80 %, puls 114, BT 140/60. CRP vid sjukhusankomst: 260 (ska vara under 10). Patienten drabbades troligen av en allergisk reaktion av antibiotikan.
Vidare beslutade man att sätta in en ny bättre medicin som gör det lättare för patienten att andas. Det som händer vid KOL är att det går bra att andas in, men det är svårt att andas ut.
Patienten lider också av slemhosta. Den nya medicinen (som inhaleras) vidgar luftrören samt gör slemmet lättare att hosta upp.

Detta är lite av det som hänt den senaste tiden. Jag påminner om att vissa saker jag skriver om som är patientrelaterat, ibland är mer eller mindre tillspetsat för att inte äventyra tystnadsplikten men samtidigt ge en realistisk bild av vårdarbetet.

Imorgon går jag halvdag, därefter iväg till skolan för handledningsmöte. På lördag blir det halloween/inflyttnings-fest hos ett par kompisar. Trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela