Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Den senaste veckan

Publicerad 2010-10-16 11:57:14 i Sjuksköterska,

Hej kära vänner. Här kommer ett sent inlägg. Sedan jag skrev sist har jag fortsatt min praktik och har nu avslutat andra veckan. Har kännt mig rätt sliten ett tag efter tidiga mornar och sena kvällar, läsa på i kurslitteraturen har det inte blivit så mycket av vilket har orsakat en del stress. Men nu under de senaste dagarna har jag tagit igen det mesta. Jag har jobbat en del med hemtentan, är i princip klar med hälften. Har även skrivit upp allt jag behöver veta om kateterisering. Färdighetsexaminationen sker om drygt en månad, tills dess ska jag även ha lärt mig blodtryck, puls och andning och teorin samt hygieniska aspekter bakom dessa. Hemtentan ska in i samma veva, så jag har ett tag till på mig...
På praktiken har det gått bra. Personalen är fortfarande vänlig, med undantag för en del stressmomnt som kan orsaka irritation (men ingenting som jag har att göra med direkt). Nu i veckan fick jag ta mitt första blodprov, det var stort må jag säga! Det riktigt bra, inget darr på handen som gjorde att jag punkterade en artär tack och lov :) Det svåra var att hålla kvar nålen och byta rör, men min handledare gav bra tips. Att ta blodprov hör ju inte till målen i denna kurs, men lite lyx ska man väl få, eller?

Nu ska jag snart iväg på bröllop, det är två kompisar som gifter sig. Har lockat håret och tagit på mig en klänning, klackarna och en varm jacka återstår (med betoning på varm, jag fryser som en kattunge ute i kylan!). Kram på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela