Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

VFU dag 1

Publicerad 2010-10-04 20:13:01 i Sjuksköterska,

Idag har jag gått min första dag på VFU:n. Efter att ha träffat boenden och personal har jag fått ett trevligt första intryck. Personalen verkar snäll, "Välkommen hit!" säger de med ett leende på läpparna.

Jag praktiserar på ett vård- och omsorgsboende som består av ett gruppboende för personer med demenssjukdom, servicehus, hemtjänst och ålderdomshem. Jag kommer att befinna mig på ålderdomshemmet, och då i huvudsak på två av avdelningarna. Min huvudhandledare är en sjuksköterska som verkar ganska proffesionell, det märks att hon har handlett förrut (om inte har hon talang för det). Tillsammans med henne gick vi på förmiddagen igenom inlärningsplan, schema och vad praktiken egentligen går ut på (dvs. att i stort sett lära sig basal omvårdnad). Därefter fick jag följa henne då hon gick runt och hälsade på patienterna. Eftermiddagen spenderades på en avdelning.
Någon dramatik fick jag inte direkt uppleva, förutom att strömmen gick precis när jag skulle stoppa frysrätten i mikron. "När tror dem att det ska vara åtgärdat?" frågade jag, "Det är det ingen som vet" svarade en ur personalen. Så det blev till att pallra sig ner till restaurangen och hitta något ätbart för 20 spänn. Sallad och en mjuk brödskiva + en banan som jag hade med mig hemifrån. Inte så illa!
Och just det, dagens gapflabb: "Hej jag heter Rebecca och är sjuksköterskestudent" sa jag när jag presenterade mig för en av pensionärerna. Personen tittade upp på mig, snörpte ihop munnen och svarade "Vilket fult namn du har!". Haha, jisses...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela