Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

ANE

Publicerad 2011-05-13 10:04:37 i Sjuksköterska,

Igår var jag hela dagen på operation. Fick gå med en anestesi-sjuksköterska, och följa hans arbete under en höftplastik och en knäplastik. Ane-syrran övervakar patienten och sitter vid dennes huvuvända, men oftast mår patienten bra och därför händer där inget speciellt. Koll på övervakningsapparaterna då och då, lite mer lugnande om patienten behöver det, dokumentera i journal... Mina förväntningar inför anestesi-specialiteten grusades något när jag fick se att det egentligen inte händer så mycket under operation, om man inte är kirurg. Ett väldigt lugnt arbete, tigern i mig söker definitivt mer fart. Däremot var det grymt intressant att se hur plastikerna går till! Eftersom det finns en zon runt operationsbordet där enbart kirurgerna får stå, fick jag sitta utanför denna ett par meter bort. Såg ändå det mesta de gjorde, och lyckades hålla mig från att både kallsvettas och bli yrslig. Tänkte väl inte dra några detaljer här, men det blev en del borrningar, sågningar och hammarslag. Dagens självfötroende-boost: satte en tjock pvk på patient i förberedelserummet, och det gick! Utan punkterade kärl eller dålig retur, glad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela