Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Avd 54

Publicerad 2011-04-22 10:30:15 i Sjuksköterska,

Hej. Vilken vecka det har varit! Omtumlande, rolig, spännande, nervöst och tidiga mornar. Dagpassen börjar kl 7, vilket innebär att man är ombytt och på plats vid rapportbordet. Avdelningen jag är på är uppdelad i 4 moduler, bestående av antal patienter som delas mellan två sjuksköterskor. På min modul finns det två patientsalar, en 4-sal och en enkel-sal - totalt 5 patienter. Den ena sjuksköterskan är omvårdnadsansvarig, vilket innebär att man ger frukost till patienten, hjälper upp ur säng, påklädning, toalettbesök osv. Den andra sjuksköterskan är medicinskt ansvarig, och pysslar med precis vad det låter som - mediciner. När den ena sjuksköterskan är klar hjälper han/hon sin kollega, och vid nästa pass brukar man byta "roller".

Så här har min vecka sett ut:
Måndag: Intro i skolan 8.30-12. Var förbi en kortis på avdelningen för att hitta rätt och hälsa på personalen. Får kod till omklädningsrum.

Tisdag: Jag och mina 3 kursare kommer till avdelningen strax innan 7 och träffar huvudhandledaren. Går igenom vad praktiken innebär och rutiner på avdelningen. Byter om. Resten av dagen fortsätter med intro, genomgång av journalsystemet. En riktig mjukstart!

Onsdag: Första dagen "ute på golvet". Träffar min handledaren vid rapporten kl 7. Går igenom patienterna på "min" sal. Eftersom jag är på en ortopedisk avdelning har alla någon form av benbrott eller annan skada på skelett/led. Majoriteten skrivs in direkt från akuten och opereras dagen efter. Någon enstaka har planerad operation. I genomsnitt vårdas de 2-5 dagar på avdelningen.
Vad gör då jag? Hälsar på patienter, sätter pvk, tog kapillärt Hb, dokumenterade lite smått, kört patient till operation, fyllt på läkemedelsvagn och tagit MEWS - vitalparametrar som andning, puls, blodtryck, medvetandegrad, urinproduktion och temp.

Torsdag: Nu händer det grejer! Handledaren är en ny sådan, och inte planerad att handleda. Dessutom stressad, svårt att hinna ställa frågor i lugn och ro. Men hon är snäll och sätter bl.a. ett antibiotikadropp i händerna på mig - "Blanda!" Såklart med hennes övervakning. Droppet kopplas till pvk:n efter att handledaren har spolat med NaCl.
Får koppla blodtransfusion, kontrollera MEWS, kört ännu en patient till operation och sett omläggning av köttsår på höger malleol. Funderar över varför man inte lägger om enligt steril rutin då såret ligger nära en led.
Dokumenterar. Kollar saturation på patient med TBC som står på 2 L syrgas. Är med på rond.

Idag är det fredag och jag ska gå kväll, 13.30-21.30. Hoppas att det blir lika händelserikt som gårdagen. Innan jag sticker iväg ska jag vila lite, har varit så trött de här första dagarna. Tänkte också, om jag hinner, läsa på lite om collum chirurgicum, höftplastik och olecranonfraktur. Glad påsk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela