Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

10 december

Publicerad 2011-12-10 16:49:45 i Allmänt,

Denna helg befinner jag mig mitt emellan två kurser. Systematiskt förbättringsarbete avslutades i torsdags med en grupp-presentation, temat i min grupp bestod av bristfällig prevention av trycksår. Uppgiften gick med andra ord ut på att sätta upp en plan för hur problemet skulle åtgärdas med tänkbara åtgärder och hur utvärderingen kunde se ut (vi fick alltså låtsas att detta skedde på en riktig vårdavdelning). Det finns många olika mallar att använda sig av, vi tyckte att PDSA-cykeln passade bra.

På måndag börjar kursen i patientsäkerhet. Tittade på innehållet och sken upp likt en glad sol när jag såg att vi kommer få jobba med riktiga "fall" och aktuella händelser (apropå föregående inlägg). Mina mungipor föll tyvärr ner mot avgrunden när jag såg att den avslutas i mitten på januari med muntlig presentation, som pågår i 45 minuter. Individuellt. Utan att titta i anteckningar. Känner plötsligt för att gå och gömma mig någonstans...

Avslutar detta inlägg med att berätta om denna halvt sorgliga men ack så komiska artikel skriven av journalisten Emanuel Karlsten. Glöm inte att läsa kommentarerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela