Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Andhämtning

Publicerad 2011-03-12 18:51:16 i Plugg,

Hej på er. Puh vilken vecka det har varit. Har suttit på café, i skolan och på sjukhusbiblioteket om dagarna för att plugga till tentor och seminarier. Idag var det så dags att tenta av, och det gick väl sådär. Läkemedelsräkningen var först ut, och det kändes hur bra som helst. Tills jag kom ut ur salen och mötte mina kursare. Det obligatoriska "efter-snacket" drog igång, dvs. "Vad fick du på fråga 3? Visst blev det 0,3 gram på 5:an?" Snälla ta mig härifrån. Det här är ingenting jag rekommenderar, då risken att få sina värsta farhågor bekräftade är relativt hög. Min fasa för att ha fel fick respons direkt; jag och en annan tjej hade svarat olika och det visade sig att mitt svar var fel. Inte p.g.a slarv denna gång, utan Syrrastudenten levde i godan tro att hon trodde (läs: var övertygad om) att hon förstod. Omtenta nr 3 med andra ord om ca en månad.

Farmakologin då? Trodde jag skulle smälla av när jag fick provhäftet i handen, för det var nämligen ett häfte på 17 sidor - inte ett par blad som proven vanligtvis består av med separat svarshäfte. Nåja, den första halvtimmen skrev jag så handkrampen ganska omgående gjorde sig tillkänna. Den resterande 1 1/2 timmen fortsatte det gå bra, svarade på alla frågor men var osäker på vissa av dem (VAD är ATC-kod, någon?).
Summan av kardemumman gick det väl halvbra med tanke på läkemedelsräkningen. Blir glad om farmakologin blir godkänd.

Nu ska jag belöna mig själv med vila och mys. Imorn väntar badmintonmatch med brorsan.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-03-14 21:54:34

ATC-kod är ett klassificeringssystem för läkemedel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela