Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Patientfall 2

Publicerad 2011-03-26 17:51:45 i Sjuksköterska,

Här får ni klura lite igen:

"Ralf, 59 år, har haft hosta i en vecka och söker nu vård. Han har feber och har haft frossa vid 2 tillfällen hemma. Nu har han hosta med rikliga upphostningar, dyspné (andnöd) och är mycket trött. Temp 39,7. Vid auskultation över lungorna hörs ronki (rassel) på bägge sidor. Försvagade andningsljud. På grund av sitt yrke inom telesektorn har Ralf under det senaste året arbetat mycket i Ryssland och Baltikum. Ralf orkar inte äta och dricka och ställs vidare på parenteral nutrition (näringstillförsel intravenöst). Vikt 64 kg. Längd 173 cm."

Håll utkik efter senaste nytt :)

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2011-05-06 01:29:24

Ronki och rassel är två rätt olika auskultationsfynd. "basala rassel" är det typiska pneumoni-statusfyndet. ronki är det typiska astma-fyndet. Öst i anamnesen betyder (i tentasammanhang) alltid TB. Så; en man med disseminerad TB och illa behandlad astma?

Postat av: Syrrastudenten

Publicerad 2011-05-09 16:05:04

Tack för att du uppmärksammar mig på mina misstag. Av någon anledning satte jag i mina anteckningar likamed-tecken mellan rassel och ronki, och som du säger är de två ganska olika saker. I patientfallet är det rassel som är aktuellt, därav ingen astma. TBC och pneumoni var diagnoserna.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela