Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

Första dagarna på BB

Publicerad 2012-06-14 18:28:28 i Jobb,

Jag är så häääääär trött: (fläker ut armarna så att axlarna nästan går ur led). Puh. Dag 1: massamassamassa information. Dag 2: massamassamassamassa information. Dag 3: utbildning. MÄNGDER av information.

Idag hade jag mina första förlossningar. Det gick bra, vilka kvinnor! Vilken styrka, vilket fokus, helt magiskt. Och vilka pappor, icke ska de underskattas för stödet de ger sin partner.

I (mina) undersköterskans arbetsuppgifter ingår allt från att städa rummet när familjen har lämnat kliniken, till att fråga om de önskar något att dricka, ta blodprov, göra rent instrument, springa med prover till kemlab, ta blodtryck och puls på kvinnan, assistera barnmorskan och duka upp förlossningsvagnen inför förlossningen (innehållandes suturset, avnavlingsset, handdukar, uppdragningskanyl och spruta).
I övrigt trivs jag, miljön och atmosfären är himla bra och chefen verkar hur bra som helst. Det blir en trevlig sommar!

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-06-15 00:11:45

Hej!

Jag har en liten undran :)

Läser själv till ssk med siktet inställt på bm längre fram i livet (är i dagsläget uska). Det hade varit fantastiskt roligt att jobba extra på förlossning/bb och jag undrar hur du gick till väga för att hamna där? :)

Tack för en bra blogg!

Med vänlig hälsning, Johanna

Postat av: Syrrastudenten

Publicerad 2012-06-15 09:41:40

Hej! Vad kul att du också ska bli sjuksköterska :)



För att kunna jobba som uska har jag i första hand varit tvungen att vänta tills jag har gått ut termin 4 (i och med att jag inte är undersköterska i botten), det är den gräns de flesta arbetsgivare sätter där jag bor (men det kan variera mellan olika arbetsgivare). I och med att du redan är undersköterska bör det inte vara problem för dig att få jobb.

Oavsett var du söker jobb är det en fördel att ringa anställningsansvarig direkt, istället för att mejla då ett mejl lätt kan ramla bort i mängden (plus att det är svårare att negligera någon som tar personlig kontakt).



Skriv ett cv där du verkligen motiverar varför du söker jobbet.



Sist men inte minst; jobb kan du söka när som helst, min erfarenhet är att behovet av timvikarier kan variera men att det brukar vara som störst inför sommaren. Hör av dig dit du kan tänka dig att jobba och se om de fortfarande har ett behov. Alternativt ber de dig återkomma, hör då av dig igen efter sommaren.

Stort lycka till!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela