Sjuksköterskestudent

- vägen till sjuksyrra och allt som hör till

På riktigt (nästan)

Publicerad 2012-03-29 20:59:04 i Sjuksköterska,

Då var ännu en praktikperiod avslutad, på vårdcentralen. Sista dagen var helt klart bäst, tog då emot alla "droppar" - dvs drop-in-patienter. Gjorde en egen bedömning, konsulterade handledande sjuksköterska och bokade läkartid. Kände mig som en sjuksköterska, på riktigt. Nästan.

Det där roliga beskedet jag fick för några veckor sedan, innebar inte mindre än två dagars studiebesök/praktik på ambulansen. Var sedan tidigare bestämd med att det är min blivande arbetsplats, men nu kan jag ju inte vara annat än tvärsäker. Fördomen att ambulansarna är roliga och trevliga bekräftades med råge. Huruvida ambulanspersonalen har humor eller inte är såklart inte avgörande för mitt yrkesval, utan variationen, tempot och ansvaret du har ute på plats. Gillar´t!

Kommentarer

Postat av: Paula

Publicerad 2012-04-04 10:42:02

Hej, jag funderar på att börja plugga till sjuksköterska men jag vet inte i vilken stad. Så jag undrar i vilken stad du pluggar i och vad du tycker om den. Samt vad du tycker om skolan du pluggar i! Skulle vara jätte tacksam för svar!!

Kram

Postat av: Syrrastudenten

Publicerad 2012-04-07 17:04:51

Hej Paula! Vad kul att du funderar på sjuksköterske-yrket, garanterar att du kommer välja rätt ;)



Sjuksköterskeutbildningen ska vara likvärdig över hela landet, även om vissa skolor inriktar sig på specialområden (t.ex. forskning, utlandspraktik). Förstår din fråga eftersom studenterna mer eller mindre kan vara nöjda med sin utbildning, men jag skriver anonymt (med anledning av sekretess), och kommer inte berätta vilken stad jag pluggar i eller vilken skola jag går på.

Mitt tips till dig är att du kontaktar studievägledaren på högskolorna/universiteten i din stad och ber att få följa med en student i plugget en dag. Ett bra tillfälle att se "vår" vardag när vi inte är på praktik och möjlighet att ställa massa frågor om utbildningen.

Ett annat tips är att du går in på respektive skolas hemsida och läser på utbildningsplanen. Då kan du se om du hittar någon skola vars inriktning intresserar dig lite extra.

Önskar dig lycka till med din framtida karriär! :)

Hälsningar Syrrastudenten

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Syrrastudenten

Hej! Är sjuksköterskestudent någonstans i Sverige. Här på bloggen kommer du att få följa mig på min väg mot sjuksköterskeyrket, och en del annat som hör till här i livet. För att värna om patientsäkerheten och sekretess, kommer en del inlägg att vara mer fiction än andra. Skriv gärna en kommentar om du känner för det. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela